De sponsorshipspine

De sponsorshipspine is de heilige graal van elke organisatie. Of zou dat toch moeten zijn…

Beluister hier de podcast van Lean Leadership over De sponsorshipspine!

Over de sponsorshipspine…

Ik werkte 8 jaar voor MSD (vroeger: Schering-Plough; nu: Organon) in Heist-Op-den-Berg. Aan dit farmaceutisch bedrijf – ze produceren er onder andere tabletjes tegen hooikoorts – verloor ik mijn hart. Ik werkte er ontzettend graag, ontzettend hard en leerde er ontzettend veel.

Het belangrijkste wat ik er leerde is ‘het principe van de sponsorshipspine’. Een erg moeilijk woord om uit te spreken. Probeer maar eens 10 x na elkaar ‘sponsorshipspine’ uit te spreken, zonder dat je tong in een knoop geraakt!

De sponsorshipspine of ruggengraat geeft duidelijk de hiërarchische structuur binnen je bedrijf of organisatie weer. In de inkomhal van MSD hangt een groot bord met legoblokjes. Op elk legoblokje kleeft de naam van een medewerker. Elke medewerker heeft zijn blokje. Het bord maakt het bovendien visueel duidelijk welke persoon binnen de organisatie (N+1) verantwoordelijk is voor welke medewerker (N).

Zo bouw je als het ware de ruggengraat van je organisatie!

De organisatie wordt daardoor heel helder. Leiding geven wordt heel transparant. Een N+1 draagt zorg voor zijn medewerkers. Een medewerker weet ondubbelzinnig wie zijn N+1 is.

Moet er een duidelijke boodschap binnen de organisatie op een snelle manier en top-down gecommuniceerd worden? Pas de sponsorshipspine toe!

Moet een incident gemeld worden vanop de vloer tot bij het topmanagement? Pas de sponsorshipspine toe!

Maarten en Caroline spreken in de podcast over:

  • Caroline haar stress door het lispelen;
  • dat de sponsorshipspine en verandermanagement veel gemeen hebben;
  • de rol van het target, de sponsor, de advocate en de agent bij een verandering;
  • hoe het principe nu echt werkt;
  • dat dit voor duidelijkheid zorgt;
  • het nut van de sponsorshipspine binnen losse samenwerkingsstructuren;
  • enkele praktische voorbeelden, ook al volgen die niet altijd de normale situatie;
  • de angst om duidelijk te zijn.

Referenties:

  • de link naar het Lean leadership lab, waar je meer podcasts kan vinden, vind je hier.


< Vorige

Als het te goed gaat…

Volgende >

Webinar #2 – Waarom sommige teams succesvol zijn en andere falen?

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Contacteer ons!

Maak kennis met Lean Leadership

Download het e-book!