Beluister hier de podcast van Lean Leadership over De commitment curve.
Over de commitment curve
De betrokkenheidscurve of de “commitment curve” van Connor en Patterson toont de opeenvolgende fasen die medewerkers doorlopen tijdens een verandering.
Het model bestaat uit 3 fasen:
de voorbereidingsfase;
de acceptatiefase;
de commitment-fase.
De voorbereidingsfase
Het team komt voor het eerst in contact met de verandering en is zich bewust van wat de verandering juist inhoudt. Dit kan aan de hand van een presentatie, een visuele beschrijving van de verandering of een bezoek aan een gelijkaardig team of bedrijf waar deze verandering al heeft plaats gevonden. Het team bereidt zich mentaal voor op de verandering.
De acceptatiefase
Het team begrijpt in deze fase heel goed welke invloed, positief en negatief, de verandering heeft op het eigen werk. De medewerkers begrijpen ook welk het nut is van de verandering en wat ze er zelf aan hebben. Bovendien staan ze positief tegenover de verandering. De verandering wordt in deze fase opgestart en de teamleden experimenteren zelf. Ze gaan ermee aan de slag.
De commitmentfase
In deze fase is het team onbewust onbekwaam geworden. De verandering is onderdeel van het dagelijks werk. Medewerkers zijn gewend aan de verandering. Ze ontwikkelen nieuwe ideeën en nemen initiatief om de verandering te verbeteren.
Mensen hebben tijd nodig om te wennen aan een verandering. Je moet hen ook die tijd gunnen.
Maarten en Caroline over De Commitment Curve
Beluister de podcast-aflevering via ons YouTube-kanaal:
Maarten en Caroline spreken in de podcast over:
Rome, een stad die niet op één dag is gebouwd;
over Maartens ongeduld en wat 9 zwangere vrouwen daarmee te maken hebben;
dat alle veranderingen, zowel kleine als grote veranderingen, tijd vergen;
hoe de commitment curve er uit ziet en dat het model erg lijkt op het beklimmen van een berg;
hoe een tool als teamoverleg kan worden geïmplementeerd door gebruik te maken van de commitment curve;
hoe je het team kan voorbereiden op een verandering;
op welke manier je je medewerkers kan bewegen naar een positieve acceptatie van een verandering;
waarom experimenteren zo belangrijk is bij een verandering;
de rol van de kartrekkers;
dat je oog moet hebben voor elke medewerker van je team;
hoe je de commitment curve kan gebruiken om je team echt vooruit te stuwen.
Referenties:
een artikel over de Kübler-Ross verander-curve, vind je hier.