Beluister hier de podcast “De Werkvloer” met Rob Cuijvers, ondernemer en oprichter van Creatic en Videowise.
Over Rob…
Rob Cuijvers is een ondernemer pur sang.
Dertien jaar geleden richtte hij Creatic op, waarmee hij KMO’s ontzorgt door de uitwerking van hun digitale en online marketingstrategie in handen te nemen. Twee jaar geleden startte hij ook Videowise. Videowise helpt Vlaamse KMO’s om meer klanten te bereiken via professionele video-oplossingen.
Als het groeit, dan kraakt het. Dat is niet erg. Zonder kraak, geen vooruitgang. Maar we moeten wel aandachtig zijn om daar – waar het kraakt – bij te sturen, te veranderen en te verbeteren.
Rob Cuijvers, ondernemer en oprichter van Creatic.
Rob is op zoek naar groei, op professioneel én persoonlijk vlak.
Groeien staat voor hem centraal in alles wat hij doet. Als elf-jarige verkocht hij al handtassen op de markt van Pelt. In zijn puberjaren speelde hij wekelijks DJ sets. Hij begon als stagiair boekhouder in een lokale zaak, maar hij legde zich al snel toe op de verkoop. Tussendoor leerde hij zichzelf de job van webmaster via filmpjes op YouTube. Hij werkte een website uit voor de lokale zaak en leerde zo de impact en het potentieel van digitale marketing kennen. Zijn werk viel op en hij kwam in contact met klanten die hem inschakelden voor allerlei digitale marketing opdrachten. Rob richtte Creatic op, een onderneming die ondertussen groeide tot een team van 14 medewerkers.
Met het team bepaalden we de bedrijfswaarden. Dit vertaalden we in geboden en attitudes. We creëerden duidelijke kaders, waarbinnen medewerkers vrijheid krijgen zodat ze op professioneel en persoonlijk vlak kunnen groeien.
Rob Cuijvers, ondernemer en oprichter van Creatic
Rob is een people-manager.
Hij gelooft dat als je je medewerkers wil betrekken, je hen voldoende vrijheid moet geven. Om dit mogelijk te maken bepaalde hij samen met zijn team de waarden waarvoor Creatic wil staan. Deze waarden vertaalden ze in geboden en attitudes. Kaders, in feite, waarbinnen medewerkers vrijheid krijgen zodat ze op professioneel, maar ook op persoonlijk vlak kunnen groeien.
In de podcast vertelt Rob over:
wat Creatic en Videowise juist doen;
dat hij helemaal geen IT of marketing achtergrond heeft;
hoe hij op 11-jarige leeftijd al sjakossen verkocht op de markt en op 14-jarige leeftijd DJ-sets speelde;
hoe hij van stagiair boekhouder over verkoper naar webmaster evolueerde;
dat hij zichzelf de job van webmaster via YouTube aanleerde;
hoe hij vrij snel van werknemer naar zelfstandige evolueerde;
waarom hij moest en ook wilde groeien;
het nut van een aantrekkelijk kantoor voor je bedrijf of onderneming;
hoe hij zijn eerste aanwerving deed en ondertussen uitgroeide naar een team van een 14-tal medewerkers;
dat verantwoordelijkheden verschuiven naar het team voor hem in het begin niet makkelijk was;
openheid, authenticiteit en positiviteit als belangrijkste waarden van Creatic;
hoe hij die waarden heel concreet toepast in zijn bedrijf;
hoe de wekelijkse check-in en check-out momenten helpen om feedback te stimuleren;
waarom hij niet gelooft in een autoritaire manier van leiding geven;
hoe waarden helpen om zijn teamleden te laten groeien;
dat hij een veilige omgeving creëert, zodat alles gezegd kan worden;
hoeveel tijd hij dagelijks steekt in zijn team, ook al is hij operationeel ook nog veel tijd bezig;
de rol die hij voor zichzelf ziet in zijn bedrijf;
zijn lange termijn ambitie;
waarom Rob zichzelf enerzijds succesvol vindt, maar anderzijds ook weer niet;
hoe hij zich ontspant en zich scherp houdt;
waarom ‘iemand succes wensen’ geen zin heeft.
Referenties:
de website van Creatic het bedrijf van Rob, vind je hier;