Hoe kies ik de juiste tool om mijn proces te verbeteren?
Het oplossen van een kwaliteitsprobleem, het verbeteren van de output, het optimaliseren van de doorlooptijd, het verminderen van niet-waarde toevoegende stappen, het reduceren van klantenklachten, het vermijden van terugkerende defecten… Dit zijn allemaal voorbeelden van procesverbeteringen.
De lean gereedschapskist herbergt heel wat technieken om aan procesverbetering te doen.
Een techniek selecteren is niet altijd even makkelijk. Onderstaand schema helpt bij het kiezen van de juiste techniek voor de juiste toepassing: de technieken zijn gerangschikt volgens doorlooptijd, frequentie en initiatiefnemer.
Onder het schema wordt een korte toelichting van elke techniek gegeven.
Teammeeting: een stand-up, sunrise, start-up, close-off meeting … om met het operationele team een aantal topics (kwaliteit, veiligheid, productiviteit, planning, …) van de voorbije werkdag te bespreken.
PDCA: een techniek (plan – do – check – act) om op een eenvoudige, maar gestructureerde manier problemen op te lossen op de werkvloer.
Kaizen: een meerdaagse workshop om verspillingen in het proces te reduceren, d.m.v. bijvoorbeeld value stream mapping, 5s, SMED, gestandaardiseerd werk, …
A3: een visuele techniek waarbij de huidige toestand, de af te leggen weg (in de vorm van acties) en de toekomstige toestand van een proces worden beschreven op een A3-tje.
6 sigma: een data gedreven techniek die het aantal defecten van een proces vermindert en waarbij 5 fasen (define – measure – analyse – improve – control) worden doorlopen.
Hoshin Kanri: een strategische planningstechniek die het mogelijk maakt om strategische bedrijfsdoelstellingen te koppelen aan dagdagelijkse acties voor elke medewerker in de organisatie.