Obeya, de grote kamer

Een Obeya is een grote kamer, waarin informatie en medewerkers worden samengebracht. Ingericht met visual management helpt de kamer een operationeel of projectteam om de juiste beslissingen te nemen.

Beluister hier de podcast “De Werkvloer” met Tim Wiegel, zaakvoerder van Obeya Coaching.

Bekijk hier de podcast De Werkvloer over Obeya met Tim Wiegel

Over Obeya…

Obeya betekent in het Japans “grote kamer” (大部屋). Het Principe ontstond in de jaren 90 bij Toyota, bij het ontwerpen en industrialiseren van de Toyota Prius. Hoofd ingenieur Takeshi Uchiyamada vond op een bepaald moment in het project dat beslissingen beter overlegd en sneller moesten konden worden genomen. De doelstellingen van het project waren immers erg veeleisend voor het team. Takeshi verwachtte meer ondersteuning van het hoger management, zodat zij voldoende middelen en tijd zouden voorzien. Daartoe bouwde hij een ‘Grote Kamer’.

Een definitie van Obeya

Een Obeya wordt gezien als een veilige plaats waar alle betrokken leiders op een geïnformeerde manier de noodzakelijke discussies voeren zodat het project of de operationele organisatie vooruitgang kan boeken.

Obeya is een tool uit de Lean Manufacturing toolbox en wordt vaak vergeleken met de brug van een schip of met een war room.

In de Obeya ontmoeten leiders elkaar – binnen een project context, maar ook binnen een operationele context – om de communicatie en het nemen van beslissingen te bevorderen. Medewerkers komen op vaste tijdstippen samen en doorlopen samen een voorgedefinieerde routine. De kamer bevat een aantal visuele hulpmiddelen om het proces te ondersteunen en te vergemakkelijken.

Een voorbeeld van een Obeya-kamer.

De elementen van een Obeya

Een Obeya-kamer kan bijvoorbeeld uit de volgende elementen bestaan:

  • Strategische richting: waar wil je naartoe als organisatie? wat is de missie of visie van je bedrijf?
     
  • Prestaties: wat gaat goed en wat zijn de uitdagingen? wat houdt ons tegen om de strategische richting te halen?
     
  • Moeilijke problemen: welke structurele problemen (afwijkende prestaties) beperken de werking van onze organisatie? Hoe lossen we deze problemen op?Plan naar waarde: hoe gaan we onze tijd en middelen inzetten om in de strategische richting te evolueren?
     
  • Acteer & reageer: hoe gaan we op flexibele wijze om met de realiteit van vandaag? welke dagelijkse moeilijkheden houden ons tegen om ons plan naar waarde uit te voeren?

Het doel van een Obeya

In de Obeya wordt visueel de link gelegd tussen strategie en operatie. Werken met Obeya leidt tot overzicht en een effectieve manier van samenwerken. Dit komt door de inzet van visualisatie en het gebruik van effectieve vergadermethoden.

Door het visualiseren van alle relevante informatie creëer je inzicht en overzicht. In de kamer wordt duidelijk wat de doelen zijn, welk werk er ligt en wie waarvoor verantwoordelijk is. Daarnaast is de voortgang van projecten goed zichtbaar en worden prestaties continu verbeterd. Het team wordt geholpen om prioriteiten te stellen en gefundeerde keuzes te maken. Vergaderingen in een Obeya zijn kort en resultaatgericht.

Over Tim…

Tim Wiegel noemt zichzelf een generalist. Hij heeft veel ervaring in Lean en Agile. Toen hij een aantal jaren geleden de Obeya methodiek leerde kennen, werd hij specialist. Hij verloor er zijn hart aan, omdat hij ondervond dat deze techniek echt werkte.

Tim richtte in 2016 Obeya Coaching op. Hij ontwikkelde de Leading with Obeya methode en werkte dit uit in zijn gelijknamige boek. Dit boek is in verschillende talen vertaald en de methode wordt wereldwijd toegepast. Obeya Coaching helpt organisaties effectiever worden in het opstellen en behalen van hun strategische doelen.

Tim Wiegel en (een deel van) zijn team

Tim Wiegel heeft 15 jaar ervaring als trainer, coach en consultant en heeft zich toegewijd aan Leiderschap met Obeya. Hij is getuige geweest van baanbrekende veranderingen binnen teams, van boardroom tot operatie, wanneer strategie leidt tot zinvolle actie en prestaties door te gaan werken met Obeya. Zijn missie is het bijdragen aan een betere wereld door de ontwikkeling van beter leiderschap, met name bij organisaties die hierin het verschil kunnen en willen maken.

Obeya gaat verder dan visualisatie aan de muur, het gaat ook over een andere manier van samenwerken

Tim Wiegel, expert Obeya
Leiderschap met Obeya

Leiderschap met Obeya – Een methode om strategie te vertalen naar betekenisvol werk en zichtbare resultaten.

Dit boek gaat zowel over leiderschap als over het inrichten en gebruiken van de grote kamer, de Obeya. Werken met Obeya is een manier om het menselijk leiderschapspotentieel in alle lagen van jouw organisatie maximaal te benutten. Leiderschap met Obeya legt uit hoe je dat goed kunt doen.

In de podcast komen de volgende items aan bod:

  • een definitie voor Obeya, wat een groter kamer is;
  • hoe Obeya in de jaren 90 ontstond bij Toyato;
  • hoe je Obeya kan gebruiken om je organisatie beter te laten functioneren;
  • uit welke elementen een Obeya bestaat;
  • wat een strategische richting en het hogere doel juist is;
  • het nut van strategische capaciteiten;
  • het kiezen van de juiste prestatie-indicatoren;
  • herkennen en erkennen van problemen;
  • hoe het “Plan naar Waarde”-bord bijdraagt aan het realiseren van je strategische richting;
  • hoe het “Acteer en Reageer”-bord je je laat focussen op de korte termijn;
  • volgens welke routines de Obeya kamer wordt gebruikt;
  • hoe Obeya kan helpen bij het ontwikkelen van leiderschap.

Referenties:

  • het LinkedIn-profiel van Tim Wiegel, vind je hier;
  • de website van Obeya coaching, het bedrijf van Tim, vind je hier;
  • het boek “Leading with Obeya”, vind je hier.

< Vorige

Het evaluatiegesprek in 2023

Volgende >

Webinar #6 – De ideale grootte van je team

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Contacteer ons!

Maak kennis met Lean Leadership

Download het e-book!