Beluister hier de podcast van Lean Leadership over Er is geen tijd… te verliezen.
Over dat er geen tijd te verliezen is…
Tijdens de drukke momenten van elke dag is het niet eenvoudig om met continu verbeteren bezig te zijn. De huidige activiteiten vragen vaak veel aandacht. Problemen moeten hier en nu opgelost worden. Meetings volgen elkaar op. Even adem nemen om snel een boterhammetje binnen te steken. De incidenten van vandaag slorpen daarna weer veel energie op. En dan had je de problemen van gisteren nog niet helemaal opgelost.
Als supervisor, maar ook als manager of als bedrijfsleider zou je zo’n 20 % van je tijd moeten reserveren voor de lange termijn. Nadenken over hoe je je team, je afdeling of je bedrijf beter kan maken. Tijd uittrekken om een probleem structureel en definitief aan te pakken. Tijd nemen om je team te ontwikkelen. Noem maar op.
Die 20 % van je tijd, betekent 1 dag per week. Dat lijkt je nu misschien onmogelijk. “Dat lukt nooit!” Bij Maarten kwam de “klik”, toen hij voor een farmaceutisch bedrijf in de provincie Antwerpen werkte. Daar leerde hij dat je die 20 % best als eerste prioriteit inplant in je agenda. Op bedrijfsniveau werd beslist om elke dinsdag en elke donderdag 2 uur te voorzien om aan continu verbeteren te doen. Voor iedereen. Elke week. Zonder uitzondering.
Het leren op zich is één van de belangrijkste voordelen van Kaizen: “Hoe gaat de organisatie met verandering om?”
Maarten en Caroline
Medewerkers werden zo verplicht om met “continu verbeteren” bezig te zijn. Bovendien was iedereen beschikbaar op hetzelfde moment.
Iets wat je niet inplant in je agenda, doe je niet. Wil je aan continu verbeteren doen, dan zal je dat in je agenda moeten inplannen. Wil je dat je team aan continu verbeteren doet, dan zal je dat in hun agenda moeten voorzien.
Beluister de podcast-aflevering via ons YouTube-kanaal:
Maarten en Caroline spreken in de podcast over:
het meniscus-letsel van Caroline en wat dat voor haar betekende;
hoe Maarten ervaart dat bedrijven vaak geen tijd hebben om aan de lange termijn te werken;
hoe een veranderende omgeving ondertussen realiteit is geworden op de werkvloer;
dat er op dit moment wel degelijk weinig tijd is op de werkvloer;
dat de oplossing zit bij Kaizen, kleine stapjes ter verbetering;
het verschil tussen Kaizen en Kaikaku;
de voordelen van stap voor stap implementeren;
dat het belangrijk is om de verandersnelheid van de organisatie in te schatten;
de hulp van externe consultants;
het nuttig en verstandig gebruiken van de aanwezige tijd.